sebasenmo.reismee.nl

Stad en land!

Lieve allemaal!

En, hebben jullie je schoentje gezet voor het heerlijk avondje? Wij wel, maar de Pieten kunnen ons niet vinden en dat is jammer, want wat pepernoten zouden we wel lusten. Anyway, hier hebben ze ook heerlijk eten, want in Argentinie zijn ze dol op parrilla (heel veel vlees op een barbecue), ijs (wat je per kilo kunt kopen bij de ijscoboer) enchocola (inmiddels zijn we in Bariloche, de chocohoofdstad van Argentinie).

Al zo'n dikke 3000 km hebben we erop zitten in Argentinie, we worden echte kilometervreters.De hele tripgaat per bus, maar die zijn hier gelukkig luxe en efficient. Echt heel anders dan in Bolivia of Peru. In Argentinie wonen maar zo'n 40 miljoen mensen, waarvan13 miljoen in Buenos Aires en in de overige grote steden, zoals Cordoba en Mendoza een miljoentje of 3. Dat wil dus zeggen dat hele delen van dit immense land onbewoond zijn, zodat we uren rijden zonder een mens tegen te komen. Onderweg is wel veel moois te zien, zoals enorme korenvelden, de vele lopende biefstukjes, meren omgeven door de bergen en ontelbare gele en paarse bloemen. In Noord-Argentinie bezoeken we 3 steden, Salta, Cordoba en Mendoza. Eerlijk is eerlijk, we genieten echt van het meer Westerse leven hier (denk aan warm water, wifi, schonere omgeving en geasfalteerde wegen) en de Argentijnen zijn vriendelijk en behulpzaam, hebben veelal een Europese uitstraling, praten zo snel dat we er weinig van begrijpen en adoreren Diego Maradona nog steeds. In deze steden is het volop zomer aan het worden en de temperaturen lopen op naar 30 graden. Het leven ligt hier dan ook voor een groot deel van de middag stil en iedereen lijkt siesta te houden. Pas na vijven komen de steden tot leven en bruist het van de activiteit! Wij doen het dan ook maar rustig aan, maken stadswandelingen, zitten in een van de vele parken of pakken nog een terrasje hier en daar. Natuurlijk wagen we ons ook aan de parrilla (waar je rustig een lapje vlees van 800 gram kunt bestellen) vergezeld door heerlijke Malbec-wijnen. Het vakantiegevoel houdt aan

Cool
! Eerder geschreven niet meer te gaan fietsen tijdens onze reis, besluiten we toch maar een wijnroute te gaan ondernemen per fiets. We gaan naar de Maipustreek, iets buiten Mendoza, waar een lange weg is met links en rechts wijngaarden en olijfbomen. De weg is vlak (fijn) en het enige wat we hoeven te doen is links of rechts afslaan om te arriveren bij een olijfboer of bodega. Heerlijk proeven we van alles, natuurlijk de Malbec, de druif die hier veelvuldig gebruikt wordt voor de wijnen. Maar de Argentijnse wijnboeren zijn dol op blenden en zo smaakt een wijntje met de Malbec en Cabernet druif ook prima. In Mendoza en omgeving wordt zo'n 70% van de wijnen van Argentinie geproduceerd, dus je kunt het wel raden, heel veel wijntjes hebben we geproefd! Na al dit eten en drinken wordt het weer tijd om wat actiever te worden en vertrekken we richting het Lake District, het begin van Patagonie. Na die steden is het een verademing om in de natuur te komen, die echt prachtig is. Het is hier zo groen, de meren zijn zo blauw (de lucht trouwens ook) en er staan zulke prachtige bloemen langs alle wegen en wandelpaden. We doen onze stevige stappers weer aan en we lopen uren langs de meren en kunnen vervolgens niet uit over de prachtige omgeving waar we ons nu bevinden. We doen Bariloche en Lago Puelo aan, we bussen de Ruta de Los Siete Lagos (de 7 meren route) maar het dorpSan Martin de los Andes is voor ons de absolute nummer 1, wat een schitterende en relaxte plaats. Het lake district leent zich nu prima voor wandelen en fietsen, maar straks in de winter is dit voor wintersporters the place to be!

Morgen vertrekken we naar Chili, om met de Evangalista ferry door de fjorden van Chileens Patagonie te gaan varen. Wordt zeker weer een hoogtepunt van onze trip!

Wij gaan nog even door met genieten van al het moois dat we samen meemaken en beleven, want 3 januari 2011 komt nu toch wel heel snel dichterbij

Sealed
!

Geniet van het heerlijk avondje en van het heerlijke winterse weer in Holanda!

X Sebastiaan en Monique

PS Sinterklaas vieren ze hier niet, maar..................de kerstballen, kerstbomen, lichtjes hangen hier al veelvuldig (en dat is toch raar als de zon tot 8 uur 's avonds schijnt!)

Marie-José Brans

Hallo Monique en Sebastiaan,
Wat een prachtverhaal toch weer. Het is voor jullie genieten en het blijft genieten. GEWOON DOEN! Het is hier momenteel hs. koud en het sneeuwt en de gevoelstemp. is min 15 graden. KOUD HE.
Maar dat hoeven jullie je lekker niet druk om te maken.
Doe ze de groeten van mij in Chili.
Lievegroet van Marie-José.

Berry

Ha Sebas & Mo!

Vorig jaar rond deze tijd waren wij ook waar jullie nu zijn! Patagonië is wel zò mooi, dat wordt zeker weten nog meer genieten van mooie uitzichten. Vergeet niet om naar Torres del Paine te gaan, kun je heerlijk rondtrekken met je tentje. Enne, vergeet toch maar niet om warme kleren mee te nemen, bij de gletsjers in de buurt kan het behoorlijk frisjes zijn ;)

Veel plezier nog!
Groeten,
Berry

Peter, Gerrion, Sara en Lars

Hallo,

Geniet nog lekker van jullie laatste maandje daar! Kunnen wij ook nog even genieten van jullie verhalen!
Ik ga zo weer door de sneeuw met de slee Sara uit school halen. Ja de winter is hier nu echt begonnen. En dit weekend gaan we natuurlijk gezellig sinterklaas vieren!

Veel plezier nog
Groetjes
Peter, Gerrion, Sara en Lars

Corrie

Hoi,

Wauw, weer een fantastisch verhaal. Heerlijk om te lezen. Hier is het erg koud. Lekker op de slee door de sneeuw. Dit weekend pakjes-avond. Geniet ervan.
Liefs

Sandrie, Richard, Elin & Noor

Ha Sebas en Mo,
Vandaag hebben we jullie kaartje gehad, ik kwam niet heel ver met vertalen.. 1 semester spaanse les op het HBO heeft niet veel nut gehad merk ik wel, haha. Nog een paar weekjes en dan zijn jullie weer hier. Hebben jullie al zin om terug te komen of zouden jullie nog langer wil blijven. Hier gaat alles goed, weer even wennen aan die heerlijke onderbroken nachten... Maar met Noor gaat het erg goed en Elin is nog steeds erg blij met haar zusje. Moeder is ook erg blij dat Noor er is, weer lekker wijn drinken en warme choco met rum. Dat laatste is nodig met de koude weer hier. Geniet nog lekker met z'n tweetjes en tot snel!
Dikke kus

marjon falkenburg

Hoi hoi,
Wat lekker die zon !!! Wij lopen hier nu met sjaal, muts handschoenen en dikke jas naar buiten!
En wat een leuk verhaal weer, heb het weer met plezier gelezen.
Jullie nog lekker genieten en veel plezier.
Marjon x

Rachel en Jasper

Hey leute,

Klinkt weer te goed allemaal. Lekker die weelde! Ik kan bijna niet geloven dat jullie 3 januari al weer terug komen. het lijkt zo snel te zijn gegaan.

Geniet nog even.

x Jasper

beppie

Goedemiddag.
geweldig mooi om deze prachtige verhalen te lezen.
Ik neem aan dat jullie in Argentina de Salsa hebben gedanst,gecombineerd met de heerlijke wijn.
op de Johannes Paulus school heb ik twee grote kerstmannen afgegeven voor wand decoratie,dus sint voorbij ,en de kerst komt weer in actie.Ik wens jullie een mooi en bijzonder kerst feest .